Followers

Wednesday, May 13, 2020

Beautiful Lie (Bab 16)


BARTO tersenyum sinis melihat wanita anggun itu duduk sambil diapit dua orang suruhannya. Wajah Yasmin serius. Tatapan mata wanita itu tajam sekali. Ini mesti kerana kes anak-anak buahnya yang memukul anak buah wanita itu hari ini. Jika tidak masakan Yasmin sendiri datang menemuinya.
                “Kalau tujuan kau datang sebab hutang, aku baru nak selesaikan hutang aku. Nah dalam sampul surat tu ada separuh. Bakinya aku jelaskan minggu depan.” Ujar Barto lalu mencampakkan sampul surat sederhana besar di hadapan Yasmin.
                Yasmin sekadar memandang sampul surat tersebut. Hatinya menggerutu. Barto yang dahulu jauh berbeza dari Barto sekarang. Dahulu Barto begitu merendah diri, merayu Tuan Taufik memberi pinjam wang untuk membuka perniagaan kelab malamnya. Sekarang bila lelaki itu dah senang sedikit, sikap Barto jadi bongkak dan angkuh.
                “Kalau ikut surat perjanjian, kau kena jelaskan jumlah hutang sebanyak enam bulan itu sekaligus pada kami. Takkan nak bayar tiga puluh lima ribu tu pun tak mampu untuk peniaga besar macam kau.” Sindir Yasmin.
                Barto ketawa besar mendengar sindiran wanita itu.
                “Yas..Yas, aku tahu kau datang bukan sebab ini. Berterus-terang sahajalah.”
                Yasmin tersenyum sinis. Dia memang menanti-nanti Barto mengakuinya dahulu.
                “Aku tak nak cakap banyak dengan kau Barto. Aku cuma nak tahu kenapa budak aku jadi sasaran? Kenapa budak-budak kau pukul dia?” Soal Yasmin ingin tahu. Wajahnya serius.
                “Hal kecil aje. Pertengkaran budak-budak muda, biasalah tu.” Ujar Barto acuh tak acuh.
                Gedegum! Bergegar meja itu apabila ditepuk Yasmin agak kuat. Jojo dan Diman saling berpandangan sesama sendiri. Sesekali Yasmin naik angin, memang mereka gerun.
                “Hal kecil kau kata? Wake up Barto, budak kau tikam budak aku, dan kau kata ini hal kecil? This is not a joke.” Getus Yasmin berang.
                “Okey aku mengaku budak aku memang melampau kali ini. Tapi si Airis tu yang cari fasal dulu. Dulu dia belasah budak-budak aku kat Bukit Bintang, aku langsung tak berkira. Sekarang mereka cuma nak balas dendam.” Ujar Barto memberi alasan.
                Yasmin menarik nafas panjang. Barto masih tidak mahu mengalah. Dia melirik ke arah Jojo yang segera faham apa keinginannya. Jojo mengeluarkan sekeping sampul surat dari saku jaketnya. Sampul tersebut diletakkan di hadapan Barto.
                “Apa ni?” Barto terpinga-pinga tidak mengerti.
                “Buka dan tengok sendiri.” Ujar Yasmin.
                Barto segera mengambilnya lalu membuka sampul surat tersebut. Isi di dalamnya berupa beberapa helaian kertas dikeluarkan lalu dibaca. Sejurus wajah yang tadi tenang kini berubah kelat.         
“Apa makna semua ni Yas?”
                Yasmin ketawa kecil. Hatinya terhibur melihat riak resah yang mula terpapar di wajah lelaki itu. Rasakan! Kau ingat aku bodoh? Semata-mata sebab aku perempuan, kau ingat aku mudah ditipu?
                “Kenapa? Kau dah tak reti baca? Dalam dokumen tu jelas mengatakan Tuan Taufik dah serahkan semua saham-saham kelab kau atas nama dia pada aku. Begitu juga dengan beberapa orang pelabur lain. Kau dah tak ada hak ke atas kelab kau ni. Mulai saat ini, kelab ini milik aku Barto.” Ujar Yasmin tegas.
                “Mustahil! Kau tak boleh buat macam ni! Roulette ni hak aku, perniagaan aku.” Wajah Barto tegang.
                “Dua bulan lepas, kau kalah judi bukan? Dan kau pinjam duit lagi dengan Tuan Taufik dan kau gadaikan Roulette pada dia. Tak ingat?” Yasmin ketawa sinis.
                “Ya, tapi aku dah janji dengan Tuan Taufik nak tebus semula Roulette tu dari dia secepat mungkin. Kami dah buat perjanjian. Dia akan serahkan semula saham tu pada aku dan aku akan bagi dia 35% keuntungan Roulette setiap bulan.” Ujar Barto.
                Well, perjanjian kau dan dia dah berubah. Sekarang, aku pemilik baru Roulette.” Ujar Yasmin tersenyum.
                Barto menepuk meja sekuat hati. Wajahnya tegang dan merah padam. Menyedari situasi itu, Jojo yang berbadan besar segera mara ke hadapan. Dia akan membelasah Barto jika lelaki itu cuba mengapa-apakan Yasmin. Tapi bagaikan tahu akibat yang bakal diperolehi, Barto tidak berani melancarkan sebarang tindakan.
                “Jangan salahkan aku Barto, kau yang cari fasal dengan aku. Kau dah lupa aku siapa? Aku ada ramai kenalan yang berpengaruh. And one more thing, kau tikam salah orang Barto. Kau tahu siapa Airis tu? Kau fikir apa Tuan Taufik akan rasa bila dia dapat tahu kau dan orang-orang kau tikam Megat Airis Ilham, cucu dia. Sehelai rambutnya gugur kerana kau, kau akan terima balasannya dua kali ganda.” Yasmin mencerlung tajam ke arah Barto yang seakan tergaman. Jojo dan Diman saling berpandangan sesama sendiri.
                “Kau..kau bohong.” Barto tergagap-gagap.
                “Terserah kau mahu percaya atau tidak. Atau kalau mahu kau boleh tanyakan sendiri pada Tuan Taufik. Tapi budak tu, dia benar-benar cucu Tuan Taufik. Suatu hari nanti, dia akan warisi semua legasi Tuan Taufik. Kalau aku jadi kau, aku takkan cari fasal dengan Airis.” Yasmin tersenyum sinis sebelum beredar meninggalkan lelaki itu. Jojo dan Diman ikut bergegas keluar dari pejabat Roulette.
                Barto meraup wajah. Marahnya memuncak kali ini. Damn! Perempuan bedebah! Sundal! Maki Barto berkali-kali dengan mata merah menyala.

No comments:

DEDALU DI HATI - STOK TERHAD!!

DEDALU DI HATI  - STOK TERHAD!!

PESANAN NOVEL DEDALU DI HATI SEDANG DIBUKA SEKARANG!!!

Harga = RM25.90
Kos Pos = RM7 (pos laju)
Total = RM32.90

Emailkan nama dan butiran diri ke arr_nita@yahoo.com.
Pesanan sehingga stok ke 3 ini kehabisan..

NANTIKAN VENOM SURIA DI PESTA BUKU ANTARABANGSA PWTC MULAI 27 APRIL, TERBITAN BUKU PRIMA (RM25.90)

NANTIKAN VENOM SURIA DI PESTA BUKU ANTARABANGSA  PWTC MULAI 27 APRIL, TERBITAN BUKU PRIMA (RM25.90)
Suria gadis ceria dan periang, namun miliki sejarah hitam dalam kelahiran. Yang membuatkan dia diburu dan dijejaki untuk meleraikan sebuah kisah sumpahan, lalu mempertemukan dia dengan dua lelaki berbeza sifat. Izwan jenis yang dingin dan panas baran. Cakapnya harus dipatuhi atau dia akan meletup! Nazrul sentiasa cool tapi punya rahsia terpendam yang menyiksa jiwa. Seorang lelaki ditakdirkan menjadi penyelamat. Seorang lagi ditakdirkan membunuhnya. Kedua-duanya muncul tak diundang, tetapi meninggalkan kesan mendalam. Lalu bermulalah permainan cat and mouse antara mereka sehingga game over!